Voorbereiding

Deelnemen aan de Ronde van de Westfriese Omringdijk is leuk en gezond. Voor, tijdens en na het evenement is het echter belangrijk goed stil te staan bij een aantal tips, om op een verantwoorde manier te genieten van het evenement. Lees deze tips goed, maar wees er altijd van bewust dat je bij sportactiviteiten zelf primair verantwoordelijk bent voor je gezondheid. Heb je in de week voor de Ronde van de Westfriese Omringdijk bijvoorbeeld een koortsende ziekte (>39 graden), fiets dan niet mee! Klik hier voor alles over sporten en griep. 

Wil je graag deelnemen met je zoon of dochter, dan adviseren wij de volgende afstanden per leeftijd:
– Maximaal 60km voor jeugd tot en met 10 jaar
– Maximaal 80km voor jeugd van 11-12 jaar
– Maximaal 125km voor jeugd van 13-14 jaar
– Maximaal 150km voor jeugd van 15-16 jaar

Ga je zelf op de pedalen? Lees dan aandachtig onderstaande informatie.

1. Stel je vraag aan de sportarts
Heb jij tijdens het fietsen regelmatig last van blessures of heb je vragen over hoe je dit kan voorkomen? Stel dan je vraag aan onze online sportarts. Je kan al je sportmedische vragen online stellen en je krijgt binnen 5 werkdagen antwoord. De meest gestelde vragen en de antwoorden worden op Sportzorg.nl vermeld met het antwoord van de sportarts. Zo help je niet alleen jezelf, maar heel sportief Nederland. Klik hier om je vraag te stellen. 

2. Voorkomen van blessures
Of je nou een recreatieve fietser bent die werkt aan z’n conditie en tegelijkertijd samen met vrienden de omgeving verkent. Of een gedreven wielrenner die prestaties levert door wekelijks te trainen voor wedstrijden. Iédere fietser is intensief bezig. Je maakt langere tijd gebruik van je uithoudingsvermogen, kracht en snelheid en vraagt daardoor veel van je lichaam. Wil je optimaal blijven genieten van wielrennen, zonder fietsblessures? Dan is een goede lichamelijke voorbereiding, een goede sportuitrusting en advies van een professional een must. Zo voorkom je fietsblessures zoals: breuk van arm, sleutelbeen of schouder; ontwrichting van schouder of van de verbinding tussen sleutelbeen en schouderblad of hoofdletsel. Op de site www.voorkomblessures.nl van Veiligheid NL zijn nuttige tips te vinden voor het voorkomen van blessures bij fietsen.

3. Wat te doen bij een blessure?
Het is belangrijk dat je jezelf zich afvraagt of je op een verantwoorde en gezonde manier hardloopt. Hierbij maakt het niet uit of je een beginnende, recreatieve of prestatiegerichte fietser bent. Via www.sportzorg.nl vind je laagdrempelige informatie voor iedereen over uiteenlopende onderwerpen als:

  • advies over een goede voorbereiding, blessures, pijntjes, sportmedische onderzoeken, voeding & drinken
  • sportuitrusting (hardloopschoenen en kleding);
  • training (warming-up & cooling down, oefeningen, opbouw, techniek en overtraining);
  • seizoenen (sporten in de hitte, kou, met griep of hooikoorts);
  • filmpjes met oefeningen voor een goede core-stability;
  • ‘hoe bereid ik me voor?’ De complete handleiding voor fietsers met een doel. 

4. Wanneer naar de sportarts?
Op www.sportzorg.nl vind je verder verwijzingen naar een sportarts, werkzaam bij een Sportmedische Instelling (SMI). Dat de sportarts er alleen is voor topsporters is een misvatting! Iedereen kan profiteren van de sportspecifieke kennis van de sportarts. Dit is met name raadzaam als je al een tijdje last hebt van blessures/pijntjes of als je al problemen hebt met je gezondheid, die een verhoogd risico geven op hart/vaatziekten, zoals overgewicht, hoge bloeddruk, te hoog cholesterol, suikerziekte, eerder opgetreden hart/vaatziekten, dan wel veel voorkomen hiervan in de familie. Meer over het werk van de sportarts op kun je hier vinden.

5. Moet ik een sportmedisch onderzoek (sportkeuring) laten verrichten?
Net zoals een auto elk jaar een APK dient te ondergaan is het belangrijk je lichaam te checken voordat je het serieus gaat belasten. Sportmedische onderzoeken zijn er in verschillende soorten en maten en kun je zo uitgebreid maken als je wilt. Van een vragenlijst gecombineerd met kort lichamelijk onderzoek tot een inspanningstest. Bij een inspanningstest wordt er een ECG (hartfilmpje) gemaakt tijdens inspanning. Een inspanningstest is niet alleen nuttig om de gezondheid te controleren. Op basis van waarden uit deze test kunnen ook de persoonlijke trainingszones berekend worden die direct gebruikt kunnen worden voor het trainingsschema. De meest precieze trainingszones worden verkregen indien u een inspanningstest met hartfilmpje en ademgasanalyse laat verrichten. Bij een aantal SMI is zelfs een dynamische fietspositie analyse mogelijk. Lees meer over sportmedische onderzoeken.

6. Bepaal je risico op plotse hartdood
Sporten is gezond. Het zorgt voor een goede lichamelijke conditie en verlaagt het risico op hart- en vaatziekten. Toch worden we elk jaar weer een aantal keer opgeschrikt door het plotseling overlijden van een sporter. Per jaar komt dit zo’n 150-200 keer voor. De oorzaak van plotse hartdood is sterk afhankelijk van de leeftijd van de sporter:

  • Bij sporters jonger dan 35 jaar is dit meestal het gevolg van een aangeboren hartafwijking;
  • Bij sporters ouder dan 35 jaar betreft het bijna altijd een vernauwing van de kransslagaders die het hart van bloed voorzien. Hierdoor kan er niet voldoende zuurstof naar de hartspier gevoerd worden en kan een hartinfarct optreden.

In 80% van de gevallen is plotse hartdood tijdens of vlak na sporten het gevolg van een hartinfarct. Eigenlijk is sport dus niet zozeer de oorzaak van de acute hartdood, maar het onderliggende hartlijden. Er is een vragenlijst ontwikkeld die jou kan helpen te bepalen of je een risico loopt op plotse hartdood bij sportieve activiteiten. Beantwoord de onderstaande vragen en kijk vervolgens hoe het advies voor jou luidt. Ga naar de vragenlijst. 

7. Hoe bereid ik me voor? De complete handleiding voor wielrenners met een doel.
Sportzorg.nl, de voorlichtingssite van de Vereniging voor Sportgeneeskunde, heeft in samenwerking met diverse experts op het gebied van wielrennen informatie verzameld waarin alle facetten van de voorbereiding op prestatietochten aan bod komen. De groep experts bestaat uit sportartsen, mental coaches, wielrenners van diverse niveaus, bewegingswetenschappers en trainers/coaches. Daarnaast zijn belangrijke partijen als de KNWU, NTFU en VeiligheidNL bij de groep betrokken. Wetenschappelijk onderzoek is verzameld en vertaald naar begrijpelijke en betrouwbare informatie voor wielrenners. Resultaat is het boekje “Hoe bereid ik me voor? De complete handleiding voor wielrenners met een doel”. In vijf hoofdstukken worden alle aspecten van de voorbereiding op een tocht belicht. Van fietsuitrusting naar doelgerichte training, van verantwoorde voeding naar de juiste ‘mindset’ en als afsluiting praktische informatie over waar de gewenste deskundige ondersteuning is te vinden. Het boekje is de beste ‘bijsluiter’ voor elke wielrenner die een prestatie wil (gaan) neerzetten en hier te bestellen. Kosten bedragen € 3,50 inclusief verzendkosten.

8. Meer informatie
Op www.sportzorg.nl/sporttakken/wielrennen tref je meer dan 50 artikelen met tips aan over fietsen in relatie tot je gezondheid.

Volg Sportzorg.nl ook via de social media: www.twitter.com/sportzorg en www.facebook.com/sportzorg. 

Op de dag van het evenement
1) Neem jouw routebeschrijving mee, want daarop staan ook de noodtelefoonnummers van het Rode Kruis en FietsNED (fietsreparatieservice).
2) Maak gebruik van de service bij start/finish en onderweg. Je ontvangt onderweg eten en drinken bij de posten, maar zorg dat je zelf ook voldoende eten/drinken bij je hebt.
3) Houd je aan de volgende gedragscode:

– houd je aan de verkeersregels (dus rechts fietsen en links inhalen en stoppen voor verkeerslichten);
– houd zichtbaar rekening met anderen in het verkeer;
– gebruik een fietsbel;
– geef tijdig aan welke richting je gaat volgen;
– blijf beleefd tegen andere weggebruikers;
– rijd altijd op het aangegeven fietspad;
– passeer een fietser of wandelaar op gepaste snelheid;
– volg aanwijzingen op van de organisatie, politie en verkeersregelaars;
– gooi afval in een afvalbak;
– fiets je eigen tempo en realiseer je dat een toerfietsevenement geen wedstrijd is.

4) Voor je eigen veiligheid wordt iedereen dringend geadviseerd een valhelm te dragen.
5) Zorg met een elektrische fiets voor een volle accu. Waar kan ik mijn fiets opladen? Deze vraag is voor steeds meer deelnemers actueel bij het gebruik van een elektrische fiets. Kijk hiervoor op www.oplaadpunten.nl. Hier is een actueel overzicht van elektrische oplaadpunten. Door de organisatie worden geen extra oplaadpunten ingericht.

Mis niets en ontvang het laatste fietsnieuws

Schrijf je in voor de nieuwsbrief